Kruitbosch begon als groothandel in fietsonderdelen. Dat is nog steeds een belangrijke bedrijfsactiviteit, maar met Cortina en Alpina exploiteert het familiebedrijf uit Zwolle inmiddels ook twee eigen fietsmerken. Vanwege de forse groei verruilde de familie de traditionele leidende rol voor een structuur met zelfsturende teams.

Opgericht

1955

Medewerkers

circa 200

3e generatie


Omzetprognose

€ 100 mln (2019)

Vestiging

Zwolle

"Regels zijn goed, maar het begint bij vertrouwen”

Chris Kruitbosch, algemeen directeur: “Ik weet niet of het iets typisch van een familiebedrijf is, maar wij zitten er wel voor de lange termijn in. We willen voor onze klanten, zeker ook de fietsenwinkels een betrouwbare partner zijn. Iedereen in de keten moet een goede boterham kunnen verdienen. Regels zijn goed, maar het begint bij vertrouwen. Als je kijkt naar het personeel, dan is het hier ook niet zo dat we zeggen: ‘Nou, op die afdeling moeten er drie fte’s uit’. We zien er nog altijd wel de gezichten bij. Dat maakt het toch wel anders. Aan de andere kant is het ook niet zo dat ik ieder van de 200 medewerkers bij naam ken."

Prof. dr. Pursey Heugens (45) is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

PROF. DR. PURSEY HEUGENS

Meer flexibiliteit en duurzaamheid; dat werkt!

Familiebedrijven zijn vaak loyale werkgevers. Gedwongen ontslagen en stakingen komen er relatief weinig voor, werknemers stappen niet zo snel over naar een ander bedrijf. Maar past die houding nog wel bij deze tijd? Meer aandacht voor flexibiliteit en duurzaamheid helpt familiebedrijven verder, zegt hoogleraar Pursey Heugens.

Lees ons verhaal en 5 andere inspirerende cases in het Familiebedrijvenboek ‘Mensenwerk’

Zes grote Nederlandse familiebedrijven vertellen in dit boek over hun onderneming en hoe zij, elk op hun eigen unieke manier, invulling geven aan werkgeverschap. Benieuwd naar hun verhalen en de gedetailleerde resultaten van het onderzoek naar winnend werkgeverschap van familiebedrijven? Vraag dan het boek aan via onderstaande button.

Deel deze pagina via