Het model
in de praktijk

DAVID BOS EN KEES PLAS OVER WERKEN MET HET
‘BDO 360° PERSPECTIEF OP DIGITALE TRANSFORMATIE’

De theorie klinkt mooi, maar hoe werkt dat in de praktijk? Dat weten David Bos en Kees Plas, twee specialisten van BDO die al diverse bedrijven met succes hielpen bij hun transformatie naar een efficiënte en succesvolle datagestuurde toekomst.

Dat begint al met het maken van contact met zowel bestaande als nieuwe klanten. Daar komt de noodzaak van digitale transformatie al naar voren. Zo blijkt uit een Global Trends Study van consultant TCS, onderdeel van de Tata Group, dat 95% van 800 wereldwijd ondervraagde managers digitale technologieën als essentieel ziet om in contact te komen en te blijven met klanten.


David Bos: ‘We gebruiken dit model op twee manieren. Als een momentopname om te kijken hoe een organisatie ervoor staat op het gebied van digitale transformatie. En als een kapstok om inzichtelijk te maken dat als je op het ene aspect digitaal transformeert, dat ook impact zal hebben op andere aspecten binnen de organisatie. Dat je het integraal moet bekijken en aanpakken. Want dan is de kans op succes vele malen groter en de weerstand binnen de organisatie kleiner. Zo helpt dit model om de aanpak van de complete digitale transformatie op het juiste niveau helder te maken.’


Werkwijze in praktijk

Kees Plas: ‘Als wij een bedrijf adviseren over hun digitale transformatie, gaan we in een eerste workshop met het management om tafel om te kijken wat hun digitale strategie is of zou moeten zijn. Hoe formuleren we “de stip op de horizon”? Daarna kijken we naar de tactische en operationele invulling van deze strategie. Dat doen we door vijf workshops te organiseren, gericht op de vijf aspecten Finance, IT, Klanten, Medewerkers en het Portfolio van diensten en producten. We kijken bij elk aspect of dit in een traditionele, moderne of toekomstbestendige fase van digitale ontwikkeling zit. Dat doen we samen met medewerkers van de desbetreffende organisatie. Niet alleen omdat zij als geen ander de kennis hebben, maar ook om zo de interne betrokkenheid bij de digitale transformatie te versterken. Waar nodig organiseren wij “best practices” waarbij onze klant een kijkje krijgt in de keuken van andere, digitaliserende organisaties.’


Bos: ‘Na deze vijf workshops komen wij met een plan van aanpak. Dit is een draaiboek met daarin per aspect de tactieken om de strategische doelen te realiseren en te kijken hoe je toe kunt werken naar een toekomstbestendige situatie. Ons plan van aanpak omvat ook de operationele uitvoering, oftewel: hoe en met welke middelen bereiken we het gestelde doel?

Dat plan werken we uit per aspect, maar altijd vanuit een integrale focus. Een voorbeeld: pleiten we vanuit “IT” voor een meer up-to-date softwaresysteem in de cloud, dat ook naadloos aansluit bij de gewenste online strategie, dan beschrijven we onder “Medewerkers” wie wat nodig heeft aan scholing en de impact op werkprocessen, en onder “Finance” wat de wijzigingen voor het verdienmodel zijn. Geen vaag managementjargon, maar superpraktisch. Dus: wat moet je wanneer doen, wat kost het, en wat zijn de doorlooptijden? En bovenal: wat merken de mensen en klanten hiervan?’


Vanuit integrale samenhang

Plas: ‘Of we het allemaal zelf doen? Nee, onze technologieconsultants zijn geen expert op al die vijf aspecten. Waar nodig – bijvoorbeeld op Finance of HR – halen we er ook een vakspecialist van BDO bij of werken we met specialisten van andere organisaties. Zogeheten trusted partners. Waarbij wij wel altijd de regie en het overzicht houden met daarbij blijvend aandacht voor de stip op de horizon.’

Dit hele inventarisatietraject doorlopen we met de klant in ongeveer drie maanden. Bos: ‘Maar als dat nodig is, kan het ook sneller, of stapsgewijs – bijvoorbeeld wanneer een klant eerst wil starten op één aspect. Maar altijd met oog voor de integrale samenhang met de andere vier aspecten. Dát is de snelste weg naar optimaal en duurzaam resultaat.’

Meer weten over Digitale Transformatie?

Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie


Liever doorpraten?

Neem dan contact op met david.bos@bdo.nl

of kees.plas@bdo.nl