EELCO VAN OOIJEN

voorzitter BDO branchegroep Retail

Wat doe je
met je data?


De e-commerce-revolutie heeft de winkelstraat opgeschud. Maar de wereld staat niet stil. Wat staat de winkelier nog te wachten?

Er is geen zichzelf respecterende winkelier die niet met data en e-commerce bezig is. De partijen die dat de afgelopen jaren hebben verzuimd, zijn inmiddels uit de winkelstraat verdwenen. Maar wat zijn nu de ontwikkelingen die de komende jaren het retaillandschap gaan veranderen?

Een trend die ik nu zie, is dat steeds meer ondernemers de niche opzoeken. Zo is het weer druk in de platenzaak. Vinyl in 2019, wie had dat gedacht? Ook online zijn nichespelers succesvol. Een mooi recent voorbeeld is MR MARVIS, dat enkel online alleen maar shorts voor mannen verkoopt. Op basis van het huidige succes onderzoeken zij nu ook de mogelijkheden van fysieke winkels. Wie zich concentreert op één of hooguit enkele productgroepen, is beter in staat om de klant beleving te bieden, zowel online als in de winkelstraat. En beleving, dat is waar je je als retailer mee kunt onderscheiden. Bovendien maakt een smal assortiment zaken als voorraadbeheer gemakkelijker, waardoor je beter kunt opboksen tegen de grote webwinkels.

‘Nichespelers zijn beter in staat beleving te bieden’

Het gebruik van data voor procesoptimalisatie is daarbij noodzakelijk. Gebrek aan flexibiliteit is de nieuwe achilleshiel van veel retailers. Die klantdata, daar beschikt men wel over, maar het gaat erom dat je er ook iets mee doet. Als het volgende week 36 graden wordt, weet je dat je minder hoeft in te kopen en minder personeel nodig hebt. Maar ben je ook écht in staat om snel terug te schalen? De retailer die zorgt dat hij/zij kennis uit data meteen kan toepassen, houdt ook de komende jaren de marges overeind.

Eelco van Ooijen

Voorzitter branchegroep Retail



Meer weten over Digitale Transformatie?

Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie


Liever doorpraten?

Neem dan contact op met

eelco.van.ooijen@bdo.nl | 06 53 94 55 59