Harry Bijl

‘Klik met
de klant’

'Met data kun je je klant écht beter leren kennen'

‘Het wordt voor winkeliers steeds lastiger om relevant te blijven voor de klant. Vroeger kwam de consument binnen en kon je hem helpen te vinden wat hij zocht. Nu is de klant in de lead. De consument weet vaak al precies wat hij wil als hij de winkel binnenloopt. Dan is het dus zaak om te zorgen dat je op een andere manier meerwaarde biedt. Je gaat andere dingen toevoegen. Je kunt een gedenkwaardige ervaring bieden, je kunt je klanten inspireren, ontzorgen of met goed advies op andere gedachten brengen. Maar wat je ook doet: je zult die diepere behoefte van je doelgroep moeten leren kennen en je onderscheiden in wat je doet.


Kan dat wel als je een winkelier bent met hooguit een paar vestigingen, en niet een groot landelijk bekend merk of een webwinkel met veel data en algoritmen? Ja, dat kan zeker! Zoek eens een stagiair die veel weet van online marketing, en kijk en leer daarvan. Vraag je klanten om feedback. Ga samenwerken met andere winkels uit de buurt. Hoe kunnen jullie samen aan data komen om jullie klanten beter te leren kennen, om hun behoeften te ontdekken?


Kijk naar een schoenenmerk als Omoda, dat evenveel tijd en geld besteedt aan online als aan de fysieke winkels. Ze maken tientallen filmpjes waarin ze laten zien hoe je hun producten kunt gebruiken. Ze behandelen vragen van kijkers – waardoor ze hun behoeften nog beter leren kennen – en ze helpen hen direct. In feite creëren ze een community.

Het zijn winkeliers met een echte klik met hun klanten. Als je zo’n winkelier bent, heb je niks te vrezen.’

Harry Bijl is inspirator en innovator bij Inretail.nl en auteur van het boek ‘Hoera ik heb een winkel’.

Meer weten over Digitale Transformatie?

Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie

Liever doorpraten?

Neem dan contact op met

eelco.van ooijen@bdo.nl