Eigen data,
eigen baas!

JEROEN BRAK

Partner BDO Audit & Assurance,

voorzitter Branchegroep Horeca



De gast komt altijd op de eerste plaats. Dat blijft. Maar wie in de horeca succesvol wil blijven, moet ook met data aan de slag.

Vanuit mijn rol als accountant heb ik veel contact met horecaondernemers. Ik ben elke keer onder de indruk van hun enorme drive en bezieling om het gasten naar de zin te maken. Daarbij merk ik dat horecaondernemers binnen hun bedrijfsvoering steeds slimmer en effectiever gebruikmaken van data.

Hotels stemmen hun kamerprijzen af op de dynamiek en drukte in de regio door middel van dynamic pricing. Restaurants sturen op hun beurt actief op de personeelsbezetting, waarbij op basis van data een inschatting gemaakt wordt van de drukte in het restaurant of op het terras.

‘Inzicht helpt:
verdien je met
kamers, food of
beverages?’

Waar voorheen stuurinformatie gericht was op het verleden, wordt nu in toenemende mate gebruikgemaakt van toekomstgerichte data. Deze ontwikkeling zet zich de komende jaren voort. BDO staat horecaondernemers en hun stakeholders bij in het verwerken, analyseren en controleren van die

informatie. Daarbij helpen we ondernemers met het inzichtelijk maken van de belangrijkste drivers van het rendement.


Data maakt zichtbaar met welke activiteiten en diensten het uiteindelijke rendement wordt verdiend. Dit inzicht helpt ondernemers het rendement te optimaliseren en naar de toekomst toe de juiste strategische keuzes te maken.


Jeroen Brak

Partner BDO Audit & Assurance,

voorzitter Branchegroep Horeca

Meer weten over Digitale Transformatie?

Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie


Liever doorpraten?

Neem dan contact op met

jeroen.brak@bdo.nl

06 22943887