OMZETCIJFERS TONEN DIGITALE AARDVERSCHUIVING

Online reuzen
grijpen de macht

De omzetverwachtingen voor de horeca zijn goed. Maar de groei komt vooral terecht bij bedrijven die stappen zetten op het gebied van digitalisering en internetpartijen.

GROEI & KANSEN

25

horecagelegenheden zijn er per 10.000 Nederlanders; dat is 7% meer dan 10 jaar geleden.

13,4%

was de omzetgroei in online maaltijdbezorging in 2018,

tot € 1,7 miljard.

6,5%

was de omzetgroei bij traditionele restaurants in 2018, tot € 10,3 miljard.

20 miljoen

buitenlandse toeristen verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek in Nederland in 2019.

29%

van de millennials gaat minstens één keer per week uit eten; gemiddeld voor alle leeftijdsgroepen is dat 5%.

Bron: FSIN

ETEN & DRINKEN

Gemiddelde besteding restaurantbezoek

Bron: FSIN

DREIGINGEN

25%

van de Nederlandse horecaondernemers heeft moeite met het vinden van voldoende personeel.

4%

is de te verwachten prijsstijging in de horeca in 2019, onder meer door de hogere btw, waardoor minder ruimte is voor investeringen.

29%

was de groei van bezorgen van boodschappen vanuit de retail, tot € 1,5 miljard.

80%

van de online hotelboekingen in Europa loopt volgens brancheorganisatie Hotrec via slechts twee platformen: Expedia en Booking.com. Booking heeft een marktaandeel van 60%.

10–30%

is de commissie die boekingplatforms en bezorgdiensten rekenen aan horecabedrijven.

1 op de 3

hoteliers in de grote steden heeft last van concurrentie van Airbnb.

AIRBNB

Ontwikkelingen in Nederland 2018

AMSTERDAM

DEN HAAG

UTRECHT

ROTTERDAM

EINDHOVEN

Bron: Colliers

OMZET

Omzetontwikkeling horeca

Omzetontwikkeling horeca (NL, per jaar)

* raming ING; prijsverhoging door btw drukt naar verwachting de groei

Aantal hotelovernachtingen (NL, per jaar)

Bron: CBS

Bronnen: ING, BCG, Hotrec, Rabobank, FTI Consulting, FoodService Instituut Nederland

Meer weten over Digitale Transformatie?

Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie


Liever doorpraten?

Neem dan contact op met

jeroen.brak@bdo.nl