DIGITALE DISRUPTIE
IN kleine stapjes

CEES UITBEIJERSE

Voorzitter branchegroep Flowers & Food

In de Flowers & Food sector zien we nog weinig digitale disruptors. Maar ook hier geldt: wie stil staat, wordt ingehaald!

In de Flowers & Food-sector lijkt veel hetzelfde te blijven. Er zijn wel partijen met disruptieve ideeën, zoals Bloomon en HelloFresh, maar het is allemaal nog heel klein. Grote technologische bedrijven zoeken de sector niet op.

De markt is ingewikkeld, versnipperd en vergt veel specifieke kennis, vooral op het gebied van logistiek. Bloemen en groenten kun je nu eenmaal niet digitaal versturen of simpelweg in dozen stoppen.


‘De echt disruptieve ideeën komen uit de retailhoek. Daar liggen de kansen!’

Op het gebied van productinnovatie zetten de bedrijven zelf stappen: Nederlandse tuinbouwers halen 20 keer méér uit een vierkante meter dan gemiddeld wereldwijd. Op het gebied van digitale transformatie is dat anders: daar zie je vooral veel kleine stapjes vooruit, met name door spelers uit de sector zelf. Zoals Royal FloraHolland, dat via een joint venture met Blueroots direct samenwerkt met de bloemen- en plantenhandelaren.

Zulke ketenbrede samenwerkingen zijn ook de toekomst voor de groentesector. Daar verandert het speelveld eveneens, doordat winkelketens steeds vaker rechtstreek bij kwekers inkopen. Door het verzamelen en analyseren van data, waarmee ze de vraag beter kunnen voorspellen, proberen zij zich een nieuwe rol aan te meten. Die aandacht voor data zie je ook bij vooruitstrevende tuinders en kwekers. En terecht. Want wie die stapjes op het gebied van digitalisering niet zet, wordt uiteindelijk ingehaald.

Er is één ding wat de sector nog beter moet leren: vermarkten. Nederlandse tuinders ontwikkelen fantastische producten voor een eigentijdse, gezonde lifestyle, zoals de honingtomaat. Maar ze slagen er nog onvoldoende in om die stevig in de markt te zetten. Het is niet voor niks dat de echt disruptieve ideeën die ik eerder noemde – zoals HelloFresh en Bloomon – uit de retailhoek komen. Daar liggen de grote kansen.


Cees Uitbeijerse

Voorzitter branchegroep Flowers & Food

Meer weten over Digitale Transformatie?

Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie


Liever doorpraten?

Neem dan contact op met

cees.uitbeijerse@bdo.nl

06 22 45 45 51