MARTIEN PENNING OVER
TUINBOUW & TOEKOMST

‘Van telen
naar e-telen’

Abonnement
op een
aardbeienplant

“De tuinbouw is altijd een aanbod-gedreven markt geweest waarin het draaide om operational excellence. De teler met de groenste vingers had de grootste voorsprong; als je de boel efficiënt organiseerde en de kostprijs laag hield, kon je groeien. Daar is de Nederlandse tuinbouw groot mee geworden.


Met de opkomst van sensoren en algoritmes verandert de rol van de teler. We gaan steeds meer toe naar autonoom telen waarbij de software vertelt wanneer er kan worden geoogst en wat de opbrengst zal zijn. Je kunt steeds betere prognoses maken. Daardoor komen de klassieke partijen die vraag aanbod matchen, de exporteur en de groothandels, onder druk te staan. Nieuwe partijen als Bloomon en Picnic slaan stukken van de keten over. En als platforms als Amazon of Bol.com zich openstellen voor vers, kunnen telers zelf hun bloemen, groenten en fruit naar de consument brengen.


Die nieuwe situatie vraagt om andere kwaliteiten. In plaats van focus op het product gaat het om wat de klant wil. Niet meer vooral operational excellence, maar customer intimacy. Je krijgt doelgroepsegmentatie met behulp van data. Tuinders die geen bakje aardbeien meer afleveren bij de veiling, maar een abonnement op een aardbeienplant verkopen, waarvan de klant zelf kan plukken.


Een handvol bedrijven heeft echt doorgepakt. Sommigen werken zelfs al met Artificial Intelligence. Zij worden op de hielen gezeten door een klein groepje fanatieke achtervolgers."

Meer weten over Digitale Transformatie?
Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie

Liever doorpraten?
Neem dan contact op met
cees.uitbeijerse@bdo.nl