Familiebedrijven doen net zo graag zaken in het buitenland als elk ander bedrijf. Toch zijn ze onderscheidend in de manier waarop ze het aanpakken, en daarmee hebben ze een voorsprong op anderen. ‘Vertrouwen’ is het toverwoord. En ook in het buitenland gaan familiebedrijven voor de lange termijn, zegt hoogleraar Pursey Heugens.

Prof. dr. Pursey Heugens (44)

is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

Uurwerk

Jordy Cobelens bouwde in een paar jaar tijd een klein, Nederlands horlogemerk uit tot een global brand met een miljoenenomzet. TW Steel verkoopt zo’n 200 duizend horloges per jaar en is een gevestigd sponsormerk geworden in de race- en muziekwereld. Knap werk voor een jongen uit Zaandam met alleen middelbare school.

Opgericht: 2005

Medewerkers: 25

1e gereratie

Omzet: € 40+ mln

Plaats: Beverwijk en New York

“Ik ken in elk land ter wereld wel iemand die me er wegwijs kan maken”

Algemeen directeur Jordy Cobelens: “De eerste jaren was ik 300 dagen per jaar op reis. Soms wel zes, zeven weken achter elkaar. En dan ontmoet je zó veel mensen, in het vliegtuig, in hotels, op beurzen… Het wordt een soort olievlek. Dat krijg je niet als je thuis achter je bureau blijft zitten. Inmiddels liggen we met TW Steel bij juweliers over de hele wereld: van Sydney tot Rio, van Hong Kong tot Chicago. De indrukken en ideeën die ik opdoe tijdens mijn reizen en winkelbezoeken deel ik met mijn vader, met wie ik dit bedrijf in 2005 heb opgericht. Hij ontwerpt alle horloges en geeft advies. De business verschuift nu steeds meer naar online, maar het blijft belangrijk om je gezicht te laten zien. Relaties zijn zo veel waard. Inmiddels ken ik in elk land ter wereld wereld wel iemand die me er wegwijs kan maken. Je kunt een prachtig product hebben, maar je hebt áltijd mensen nodig”

Lees ons verhaal en 5 andere inspirerende cases in het Familiebedrijvenboek ‘Grensverleggend’

Zes grote Nederlandse familiebedrijven vertellen in dit boek over hun onderneming en hoe zij, elk op hun eigen unieke manier, het buitenland veroveren. Benieuwd naar hun verhalen en de gedetailleerde resultaten van het onderzoek naar internationalisering van familiebedrijven? Vraag dan het boek aan via onderstaande button.

Deel deze pagina via