Familiebedrijven doen net zo graag zaken in het buitenland als elk ander bedrijf. Toch zijn ze onderscheidend in de manier waarop ze het aanpakken, en daarmee hebben ze een voorsprong op anderen. ‘Vertrouwen’ is het toverwoord. En ook in het buitenland gaan familiebedrijven voor de lange termijn, zegt hoogleraar Pursey Heugens.

Prof. dr. Pursey Heugens (44)

is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

Een ander vaatje

Hoe je met een innovatief biervat de wereld verovert? Bij Lightweight Containers in Den Helder weten ze het wel: het beste product maken, heel goed naar je klanten luisteren en vooral nooit opgeven.

Opgericht: 2006

Medewerkers: 90

1e en 2e gereratie

Omzet: € 32 mln

Plaats: Den Helder

“Winst maken is leuk, maar dat is niet onze grootste drijfveer”

Algemeen directeur Jan Veenendaal: “Samen met een ontwerper hebben we in 2006 de KeyKeg bedacht en op de markt gebracht, een lichtgewicht vat van pet met daarin een binnenzak met vloeistof – meestal bier. Veel lichter dan een traditioneel stalen fust. In het begin was het een gok: of het flopt, of het wordt een groot succes. Het werd het laatste. Bier is een mondiaal product. Brouwers, zeker de grote, zijn internationale spelers. Eigenlijk is er geen andere mogelijkheid dan dat je wereldwijd bezig bent. We zien het als onze missie om de wereld beter en mooier achter te laten dan we hem hebben aangetroffen. Zo is de KeyKeg bedacht: minder transportgewicht, minder verspilling van energie, geen chemische schoonmaakmiddelen… Natuurlijk, het is leuk en noodzakelijk om er winst mee te maken, maar dat is niet onze grootste drijfveer.”

“Groeien doen we op z’n ondernemers. Nooit opgeven”

Anita Veenendaal, die dit jaar algemeen directeur wordt: “De afgelopen negen jaar zijn we gemiddeld met 47,6 procent per jaar gegroeid. Konden we dat aan? Ja, want we doen het op z’n ondernemers. Nooit opgeven. Altijd kwaliteit leveren. De klant is koning. We hebben nu productielijnen in Amerika, Engeland en Duitsland. We zetten jaarlijks een, soms twee nieuwe productielijnen op. Dit jaar openen we een nieuwe in Spanje of Italië. Je moet uitgaan van de kracht van wat je verkoopt, waar ter wereld je ook bent. Wij zijn ervan overtuigd dat we het beste product hebben, en daarom verkoopt het goed.”

“Bij de een is het knuffelgehalte hoger als je zegt: kijk, dit is mijn zus, en dit is mijn vader...”

Jan-Dirk Veenendaal, verantwoordelijk voor innovatie: “Het verschilt per klant en per land of je je als familiebedrijf presenteert. Bij de een is het knuffelgehalte hoger als je zegt: kijk, dit is mijn zus, en dit is mijn vader… Zo bouw je een relatie op en met een goede relatie ben je succesvol. Maar als je bij de innovatiedirecteur van een grote drankenmultinational aan tafel zit, dan zegt het hem niks hoeveel kinderen je hebt en dat er twee generaties in het bedrijf werken. Dan zijn we gewoon een multinational, een betrouwbare productiepartner die vraagt: hoeveel wil je er hebben en waar moet ik leveren?”

Lees ons verhaal en 5 andere inspirerende cases in het Familiebedrijvenboek ‘Grensverleggend’

Zes grote Nederlandse familiebedrijven vertellen in dit boek over hun onderneming en hoe zij, elk op hun eigen unieke manier, het buitenland veroveren. Benieuwd naar hun verhalen en de gedetailleerde resultaten van het onderzoek naar internationalisering van familiebedrijven? Vraag dan het boek aan via onderstaande button.

Deel deze pagina via