Familiebedrijven doen net zo graag zaken in het buitenland als elk ander bedrijf. Toch zijn ze onderscheidend in de manier waarop ze het aanpakken, en daarmee hebben ze een voorsprong op anderen. ‘Vertrouwen’ is het toverwoord. En ook in het buitenland gaan familiebedrijven voor de lange termijn, zegt hoogleraar Pursey Heugens.

Prof. dr. Pursey Heugens (44)

is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

Baggerspecialist

Baggerbedrijf De Boer is wereldwijd gespecialiseerd in het ‘stofzuigen’ van havens. Tussen de grote internationale baggerbedrijven zijn ze een relatief kleine speler die graag op safe speelt. Intussen blijven de opdrachten binnenkomen.

Opgericht: 1976

Medewerkers: 200

2e gereratie

Omzet: € 80 mln

Plaats: Sliedrecht & Papendrecht

“Eerst centen op de bank, dan pas kopen”

Directeur Kees van de Graaf: “Als je een euro wilt uitgeven, moet je hem eerst verdiend hebben, zei onze vader altijd. Eerst centen op de bank, dan pas kopen. Hij nam in 1976 een klein baggerbedrijf over. Inmiddels is onze omzet 80 miljoen. Wij zijn gespecialiseerd in onderhoudswerk, het stofzuigen van de haven. Dat is per definitie werk voor de lange termijn, want zo’n contract loopt minstens twee jaar. In veel landen pas je je aan de lokale cultuur aan, al deed onze vader dat nooit zo. Als die ergens binnenkwam, dan was het: hier ben ik, dit is wat ik bied, ze nemen me maar zoals ik ben. En dat pikten ze dan ook.”

Eén telefoontje en je zit

met de directie aan tafel

Directeur Hugo van de Graaf: “Ik doe het internationale werk. In de baggerwereld zijn vijf grote bedrijven die de markt in handen hebben: wij zijn relatief klein. Ik probeer altijd ons kleinschalige karakter te benadrukken: één telefoontje en je zit met de directie aan tafel. In de relationele sfeer laten we graag zien dat we erin zitten voor de lange termijn, en niet een snelle klapper willen maken om dan dan snel weg te wezen. We hebben veel werk, de kunst is om niet te hard te groeien. Als ik ergens kom, ken ik 90 procent van de mensen. Dat wil ik niet kwijtraken.”

Lees ons verhaal en 5 andere inspirerende cases in het Familiebedrijvenboek ‘Grensverleggend’

Zes grote Nederlandse familiebedrijven vertellen in dit boek over hun onderneming en hoe zij, elk op hun eigen unieke manier, het buitenland veroveren. Benieuwd naar hun verhalen en de gedetailleerde resultaten van het onderzoek naar internationalisering van familiebedrijven? Vraag dan het boek aan via onderstaande button.

Deel deze pagina via