Familiebedrijven doen net zo graag zaken in het buitenland als elk ander bedrijf. Toch zijn ze onderscheidend in de manier waarop ze het aanpakken, en daarmee hebben ze een voorsprong op anderen. ‘Vertrouwen’ is het toverwoord. En ook in het buitenland gaan familiebedrijven voor de lange termijn, zegt hoogleraar Pursey Heugens.

Prof. dr. Pursey Heugens (44)

is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

Blik naar buiten

Coroos is de grootste conservenproducent van Nederland met betrekking tot groenten en fruit. Wie huismerk worteltjes, erwten, appelmoes of bonen koopt, heeft grote kans dat ze bij Coroos vandaan komen. Al ruim zestig jaar gaan de blikjes en potjes heel Europa door.

Opgericht: 1957

Medewerkers: 400

3e gereratie

Omzet: € 200 mln

Plaats: Kapelle en Geldermalsen

“Wij kijken altijd verder dan de kwartaalcijfers”

Aankomend directeur Dies van Oostrom: “Mijn opa is dit bedrijf in 1957 begonnen in Kapelle. Hij profiteerde van de opkomst van de supermarkten. Ineens kon je overal lang houdbare groente en fruit in de winkel kopen. Hij koos voor een duidelijke richting: private label conserven, en later leverde hij ook aan discounters als ALDI en LIDL. Het bedrijf is jarenlang bestuurd door mijn vader en ooms, maar die gaan allemaal richting de pensioenleeftijd. Toen hebben we een externe directeur aangetrokken, voor het eert in de geschiedenis. We proberen het ‘familiebedrijfgevoel’ te behouden, ook bij onze buitenlandactiviteiten. Bij ons is de lange termijn heel belangrijk. Erwten kun je bijvoorbeeld maar zes weken per jaar oosten, dus dan moet je je volledige voorraad voor de rest van het jaar aanleggen. En dat geldt voor meer groenten. Die planning vereist een blik die verder gaat dan de kwartaalcijfers. Dat weten onze klanten en partners ook.”

“Je moet niet alleen naar de spreadsheets kijken, maar ook naar het land”

Herman Holtus, algemeen directeur: “Toen ik aantrad in 2011, had Coroos een omzet van 150 miljoen en groeide het nog altijd door. Een onderneming van die schaal wordt steeds moeilijker te runnen door een klein groepje mensen die alles weten. Dus hebben we afgelopen jaren de structuur aangepakt en een brede managementlaag aangelegd. Maar we proberen wel het mooie van het familiebedrijf te behouden. De familie is erg betrokken, ook als ze zelf niet in het bedrijf werken bellen ze op om te vragen hoe het gaat. Veel van onze internationale partners zijn zelf familiebedrijven of coöperaties. Ik probeer het datagedreven managen te combineren met de intuïtie die zeker in de wereld van de groente- en fruitteelt zo belangrijk is. Je moet niet alleen naar de spreadsheets kijken, maar ook naar buiten, om te zien hoe het met de oogst gaat.”

Lees ons verhaal en 5 andere inspirerende cases in het Familiebedrijvenboek ‘Grensverleggend’

Zes grote Nederlandse familiebedrijven vertellen in dit boek over hun onderneming en hoe zij, elk op hun eigen unieke manier, het buitenland veroveren. Benieuwd naar hun verhalen en de gedetailleerde resultaten van het onderzoek naar internationalisering van familiebedrijven? Vraag dan het boek aan via onderstaande button.

Deel deze pagina via