VERGEER HOLLAND

Kaas maken met losse handen

Nuchterheid, zuinigheid en vindingrijkheid: daarmee is Vergeer Holland groot geworden. Als het aan derde-generatiedirecteur Diederik Vergeer ligt, komt daar robotisering bij. Een ultramodern pakhuis in Bodegraven en een innovatielab in Reeuwijk moeten het familiebedrijf rijp maken voor de volgende generatie.

Opgericht

1934

Medewerkers 530, en 170 fte uitzendkrachten

3e generatie

Omzet € 369,7 mln (2019)

Hoofdvestiging Reeuwijk

“We willen geen handen meer die de kaas aanraken”

Diederik Vergeer, directeur: “We zijn bezig aan een hightech toekomst met robotisering, automatisering en verdere optimalisatie van de processen. Dat was nodig, want twee uur laden, twee uur rijden, twee uur lossen – dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus werken we meer automatisch, met robots en gestandaardiseerde opslagboxen. In Bodegraven zijn vanaf oktober vier grote volautomatische koel- en rijpingscellen operationeel, waarin alleen onbemande shuttles rijden. Niemand komt daar nog binnen. We willen geen handen meer die de kaas aanraken. De groei in consumptie ‘op de boterham’ is eruit, maar kaas wordt wel vaker gebruikt in de keuken en als snack. In het laboratorium willen we nieuwe innovaties ontwikkelen en nieuwe groeikansen aanboren. Zoals veganistische kaas en innovaties in smaak en smelteigenschappen.”

Prof. dr. Pursey Heugens (47)

is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

PROF. DR. PURSEY HEUGENS

Jezelf jong houden

Wie flexibel is, kan ook in crisistijd het hoofd koel houden. Overleven zit familiebedrijven in het DNA, letterlijk. Succesvolle generaties slagen erin om met hun geërfde schip steeds de juiste koers te varen. Ook bij de bedrijven die we ditmaal portretteren in ons jaarlijkse familiebedrijvenboek.

Lees dit verhaal én de andere cases in Familiebedrijvenboek ‘De Eeuwige Jeugd’

Wil jij weten hoe grote Nederlandse familiebedrijven zichzelf jong houden? Hoe ze vitaal en succesvol blijven – elk op hun eigen manier? En wil jij dat ook voor jouw organisatie? Lees de onderzoeksresultaten en de inspirerende interviews in ons nieuwe Familiebedrijvenboek.

Deel deze pagina via