SMIT & ZOON

Leercurve van twee eeuwen

Als het aan Marc Smit ligt, gaat het Weesper familiebedrijf Smit & Zoon zijn derde eeuw in als een duurzame pionier. De producent van chemicaliën voor de leerindustrie wil de eigen branche radicaal vergroenen. “Wij kopiëren niet langer onze concurrenten, we zijn nu zelf de avant-garde.”

Opgericht 1821

Medewerkers 332

7e generatie

Omzet € 112,7 mln (2019)

Weesp

"Stap voor stap breken met de modus operandi van onze voorvaderen"

Marc Smit, directielid en eigenaar: “Onze rol is weggelegd voor kwartiermaker en katalysator van het verduurzamingsproces in de leerlooiersindustrie. We investeren kapitaal en energie in de brancheorganisatie en duurzaamheidsprotagonisten als Leather Naturally en de Leather Working Group. We willen een 100 procent sociale en duurzame lederproductieketen realiseren. We gaven als eerste bedrijf in de branche een ‘productpaspoort’ uit, waarin te lezen is hoe de chemische producten exact zijn samengesteld en wat de impact is in het looiproces. Ter vergroting van de openheid naar de consument, en ter inspiratie voor de sector. Maar die transparantie, daar willen veel concurrenten nog niet aan. Stap voor stap hebben we gebroken met de modus operandi van onze voorvaderen. Het oude Smit & Zoon ontwikkelde graag nieuwe producten op basis van wat concurrenten ontwikkelden: een net wat andere grondstof, net wat goedkoper. Nu kopiëren we niet meer. We zijn nu zelf de avant-garde.”

Prof. dr. Pursey Heugens (47)

is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

PROF. DR. PURSEY HEUGENS

Jezelf jong houden

Wie flexibel is, kan ook in crisistijd het hoofd koel houden. Overleven zit familiebedrijven in het DNA, letterlijk. Succesvolle generaties slagen erin om met hun geërfde schip steeds de juiste koers te varen. Ook bij de bedrijven die we ditmaal portretteren in ons jaarlijkse familiebedrijvenboek.

Lees dit verhaal én de andere cases in Familiebedrijvenboek ‘De Eeuwige Jeugd’

Wil jij weten hoe grote Nederlandse familiebedrijven zichzelf jong houden? Hoe ze vitaal en succesvol blijven – elk op hun eigen manier? En wil jij dat ook voor jouw organisatie? Lees de onderzoeksresultaten en de inspirerende interviews in ons nieuwe Familiebedrijvenboek.

Deel deze pagina via