ROYAL EIJSBOUTS

Vakmanschap dat de klok slaat

Op de Amerikaanse militaire begraafplaats nabij Washington DC. In het Portugese Palácio Nacional de Mafra. In de Parijse Notre-Dame. In alle windstreken klinken klokken van de Brabantse uurwerkmaker, carillonbouwer en klokkengieterij Royal Eijsbouts – een 150 jaar jong familiebedrijf dat in de vierde generatie wereldmarktleider werd.

Opgericht 1872

Medewerkers 50

4e generatie

Omzet € 7,5 mln (2019)

Hoofdkantoor Asten, Noord-Brabant

“Tot de dag van vandaag worden procedés gehanteerd van vier eeuwen oud”

Joost Eijsbouts, eigenaar directeur: “De grootste groeispurt beleefden we in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Dus nadat de bezetter meer dan de helft van de Nederlandse klokken - bijna 1,9 miljoen kilo brons - had opgeëist voor de wapenindustrie. Klokkentorens waren leeg en stil. De naoorlogse jaren waren gouden tijden voor klokkengieters. In het klokkengietersvak worden tot de dag van vandaag procedés gehanteerd van vier eeuwen oud. Wij hebben de poespas geschrapt en gieten al vele decennia lang volgens een vereenvoudigd procedé op basis van cement en beton. Het bleek een gouden formule, met name in die tijd van grote vraag. Zo veroverden we op de wereldmarkt voor torenklokken een prominente positie.”

Prof. dr. Pursey Heugens (47)

is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

PROF. DR. PURSEY HEUGENS

Jezelf jong houden

Wie flexibel is, kan ook in crisistijd het hoofd koel houden. Overleven zit familiebedrijven in het DNA, letterlijk. Succesvolle generaties slagen erin om met hun geërfde schip steeds de juiste koers te varen. Ook bij de bedrijven die we ditmaal portretteren in ons jaarlijkse familiebedrijvenboek.

Lees dit verhaal én de andere cases in Familiebedrijvenboek ‘De Eeuwige Jeugd’

Wil jij weten hoe grote Nederlandse familiebedrijven zichzelf jong houden? Hoe ze vitaal en succesvol blijven – elk op hun eigen manier? En wil jij dat ook voor jouw organisatie? Lees de onderzoeksresultaten en de inspirerende interviews in ons nieuwe Familiebedrijvenboek.

Deel deze pagina via