BRABANTIA

Vernieuwer van huis uit

Broodtrommels, droogrekken, prullenbakken: in veel Hollandse huishoudens is Brabantia al generaties lang hét merk. Anno 2020 maakt het familiebedrijf ruim driekwart van zijn omzet over de grens, grotendeels online. Nu wil CEO Tijn van Elderen (51) Brabantia omturnen tot een circulair interieurdesignmerk.

Opgericht

1919

Medewerkers

866

4e generatie

Omzet

€ 115 mln (2019)

Valkenswaard

"Er moest nog een element van verrassing bij"

Tijn van Elderen, CEO: “Wat wij maken, gaat lang mee. Wij produceerden al duurzaam voor de Tweede Wereldoorlog, en dat doen we nog steeds. Onze kernwaarden zijn betrouwbaarheid, flexibiliteit en gewetensvolheid – wij willen altijd het juiste doen. Maar daar moest nog wel een element van verrassing bij. Als Brabants familiebedrijf met veel productieactiviteit in België waren we driewerf bescheiden. Die mantel moesten we afwerpen. Sindsdien is de missie helder, voor iedereen bij Brabantia: consumenten verrassen en het leven net wat mooier, leuker en duurzamer maken, dát is wat we doen. Niemand zal de volgende generatie dwingen om dit bedrijf te leiden. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat de familie ergens in de komende tien jaar alleen maar externe investeerder zou worden. Betrokkenheid van de familie, met de professionaliteit van externe expertise, daar geloof ik heilig in."

Prof. dr. Pursey Heugens (47)

is hoogleraar Organisatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

PROF. DR. PURSEY HEUGENS

Jezelf jong houden

Wie flexibel is, kan ook in crisistijd het hoofd koel houden. Overleven zit familiebedrijven in het DNA, letterlijk. Succesvolle generaties slagen erin om met hun geërfde schip steeds de juiste koers te varen. Ook bij de bedrijven die we ditmaal portretteren in ons jaarlijkse familiebedrijvenboek.

Lees dit verhaal én de andere cases in Familiebedrijvenboek ‘De Eeuwige Jeugd’

Wil jij weten hoe grote Nederlandse familiebedrijven zichzelf jong houden? Hoe ze vitaal en succesvol blijven – elk op hun eigen manier? En wil jij dat ook voor jouw organisatie? Lees de onderzoeksresultaten en de inspirerende interviews in ons nieuwe Familiebedrijvenboek.

Deel deze pagina via