Vanwege

corona

Voor u ligt het vijfde onderzoek naar familiebedrijven dat is uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business, in samenwerking met BDO en Rabobank. Wij realiseren ons dat dit rapport verschijnt op een uniek moment in de tijd. Het coronavirus zorgt de afgelopen tijd voor een ongekende maatschappelijke ontwrichting, ook familiebedrijven ondervinden dit nu aan den lijve. Het onderwerp van dit rapport – hoe ‘oude’ familiebedrijven ook na de derde generatie vitaal kunnen blijven – werd door ons gekozen in het tijdperk vóór corona. Door de huidige crisis is deze uitdaging alleen maar actueler geworden. Bij vrijwel elk familiebedrijf is continuïteit op de lange termijn een van de belangrijkste doelstellingen. Deze continuïteit wordt nu bij veel bedrijven op de proef gesteld. Voor familiebedrijven die al meer dan honderd jaar bestaan, is dit niet de eerste en zeker ook niet de laatste crisis. Bedrijven die zulke crises goed doorkomen, zijn vaak behoudend gefinancierd, hebben voldoende financiële buffers en beschikken over goede relaties met leveranciers en andere belanghebbenden. Deze kenmerken zitten bij veel familiebedrijven in het DNA. Bovendien zijn familiebedrijven van nature flexibel: de eigenaren zitten zelf aan het stuur. Strategische besluiten hoeven niet eerst langs allerlei partijen voordat ze zijn goedgekeurd. Het is geen toeval dat Bavaria snel omschakelde naar de productie van desinfecterende handgel, en dat Auping vrijwel meteen mondkapjes ging produceren. Helaas is dit nog geen garantie voor succes. Familiebedrijven in de horeca of evenementenbranche kunnen nog zo goed zijn ingericht: als de vraag helemaal wegvalt en dus de omzet tijdelijk verdwijnt, krijgt elke onderneming het moeilijk. Dat neemt niet weg dat familiebedrijven in de huidige crisis, en ook in de wederopbouwfase na corona, een belangrijke motor van onze economie zullen blijven. Wij hopen dat de inzichten en aanbevelingen uit dit rapport hierbij als inspiratiebron zullen dienen.

Joost Vat MFSME Partner BDO Organisatieadvies/ Familiebedrijven

Mirelle Pennings Directeur Commercial Banking Rabobank