MAAK DE SLAG NAAR
DIGITAAL ONDERNEMEN

Wilt u meer digitaal ondernemen, maar ziet u op tegen de uitdaging? BDO helpt mkb-ondernemers met een helder model en een doelgerichte stap voor stap-aanpak. Die houdt met alles rekening: uw markt, uw producten en processen en zelfs uw personeel en administratie.

Uw digitale transformatie in vertrouwde handen

Een bedrijf omturnen naar ‘toekomstbestendig digitaal’ is voor mkb-bedrijven een flinke uitdaging. Het is complex en tijdrovend, en moet doorgaans gebeuren ‘met de winkel open’. Bovendien wilt u onderweg tijdig aan alles hebben gedacht en de fouten vermijden die andere ondernemers voor u hebben gemaakt.


‘Zo verloopt uw transitie gecontroleerd en omzeilt u de valkuilen’


Twee handige tools

Precies daarvoor zorgt de BDO-aanpak van digitale transformatie. Op basis van jarenlange ervaring met mkb-advies en ‑structurering hebben de organisatie-experts van BDO twee handige tools ontwikkeld: een slim ‘360° perspectief’ en een praktisch ‘BDO Model voor Integrale Digitale Transformatie’. De eerste geeft zicht op alle nieuwe businesskansen en besparingsmogelijkheden én alle risico’s – in elke fase van het proces. De tweede is een praktisch ‘spoorboekje’, zodat u onderweg geen enkele stap vergeet of overslaat.


Het BDO Model voor Integrale Digitale Transformatie

Het BDO ‘Model voor Integrale Digitale Transformatie’ maakt zichtbaar wat er binnen uw organisatie speelt, in en tussen alle interne processen. Zo is op elk moment helder wat er in welke fase van het proces nodig is en zet u alle stappen in de juiste volgorde.

Dat model heeft de vorm van een driedimensionale kubus. Die drie dimensies zijn 1) de Ontwikkelassen van digitale transformatie, 2) de Executieniveaus binnen de organisatie en 3) de Transformatiefasen van het proces. We lichten dit model hierna toe.


Dimensie 1: vijf Ontwikkelassen

Vijf ontwikkelassen zijn leidend in de digitale transformatie van elke organisatie: de klanten, de medewerkers, IT, Finance en het portfolio van producten en diensten. Deze vijf zijn nauw met elkaar verbonden: zodra je op één as iets digitaliseert, heeft dat gevolgen voor alle andere. Per ontwikkelas bepaalt de organisatie een toekomstbeeld en strategie, die samen de koers van de transformatie bepalen.


Dimensie 2: drie Executieniveaus

De reorganisatie van een bedrijf naar ‘toekomstbestendig digitaal’ vraagt om actie op drie executieniveaus: strategie, tactiek en operatie. Aan de hand van dit model brengen we helder in kaart wat de veranderingen betekenen voor elk van de niveaus in de organisatie. Oftewel: hoe bereiken we ons doel, en met welke mensen en middelen?


Dimensie 3: drie Transformatiefasen

De transformatie vanuit de huidige status van de organisatie naar ‘digitale volwassenheid’ kent drie verschillende stadia – elk met zijn eigen kenmerken en aandachtspunten.


I. De ‘traditionele’ fase

In deze fase gebruikt de organisatie nog (vrijwel) geen digitale middelen als kerncompetentie voor meerwaarde of concurrentievoordeel; IT wordt uitsluitend ingezet om de business te ondersteunen. Intern werken hooguit een paar voorlopers ad hoc aan verdere digitalisering, de rest van de medewerkers kijkt de kat uit de boom. Er is nog geen ‘tippingpoint’ bereikt.


II. De ‘moderne’ fase

In deze fase gaat de organisatie meer gestructureerd aan de slag met digitalisering van processen. IT is nog steeds ondersteunend maar raakt dieper vervlochten met de businessprocessen. Digitale investeringen beginnen te renderen. Data-analyse leidt tot nieuwe inzichten die dienen als stuurinformatie. De organisatie kijkt nog vooral achteruit, maar er groeit langzaam een digitale strategie.


III. De ‘toekomstbestendige’ fase

Nu is digitalisering een kerncompetentie die concurrentievoordeel geeft. De organisatie werkt volledig datagestuurd. IT stimuleert de business en alle medewerkers zien de toegevoegde waarde. De organisatie gebruikt data om vooruit te kijken; omzet en winst uit digitale investeringen groeien snel, soms zelfs exponentieel. En: deze fase is geen eindstation maar een tussenfase, want digitale transformatie is een continu proces.


Bouwstenen voor elke transformatie

De drie dimensies vormen de bouwstenen voor elke organisatie die digitaal wil transformeren. Er zijn uiteenlopende manieren om die omslag in gang te zetten. De meest zuivere vorm is dat een organisatie van de grond af aan een digitale strategie ontwerpt, op basis van de hiervoor vermelde aanpak, en dan een ‘roadmap’ ontwikkelt voor de vijf ontwikkelassen.


Starten met een deeloplossing?

In de praktijk beginnen organisaties vaak met een deeloplossing: ze implementeren bijvoorbeeld een nieuw ERP-systeem of automatiseren handmatige processen. Ook zulke kleine stappen raken naast ‘IT’ meteen ook andere ontwikkelassen. Medewerkers moeten bijvoorbeeld leren omgaan met het nieuwe systeem, klanten merken dat ze sneller en/of beter worden bediend, en de Finance-afdeling ziet rendement van de ERP-investering.


Oog voor het geheel én alle deelgebieden deeloplossing?

BDO helpt organisaties met het formuleren van een heldere digitale strategie en een integrale blik op de vijf ontwikkelassen en hun samenhang. Ook bij de operationele uitvoering kan BDO organisaties bijstaan; zij overzien het geheel én hebben specialisten op alle deelgebieden. Van cyber security en process mining tot data-analytics. Zo verloopt uw transformatie écht soepel – met het gewenste effect. een deeloplossing?

Wilt u weten hoe u data voor úw bedrijf kunt laten werken?

Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie


Liever doorpraten?

Neem dan contact op met joost.vat@bdo.nl

(030) 284 99 60