Samen met zijn vrouw Dorien van Loon is Jos Beks eigenaar van de snelgroeiende Brabantse kappersketen Change Hairstyling. Het stel heeft inmiddels vestigingen in Vught, Boxtel en Rosmalen. Beks zag zeven jaar geleden in zijn mkb-familiebedrijf voor het eerst kansen in wat tegenwoordig data-analytics heet. ‘Ik ben van huis uit ICT’er. Knippen kan ik niet, maar ik kan wel inzichten ontlenen aan data en daarmee processen verbeteren.’

Beks begon met de financiële administratie van zijn kapsalon en schakelde daarvoor de hulp van het MKB Datalab van de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) in. ‘Vijf jaar geleden begonnen we zo met het automatiseren van de bedrijfsvoering. Steeds meer administratief werk gaven we uit handen aan systemen, waardoor onze kapsters meer tijd vrij kregen voor wat ze het liefst doen: knippen.’


De digitalisering begon met het kassasysteem en het planningssysteem, die Beks beide aan elkaar wist te koppelen. Dat laatste maakte het mogelijk om data te vergaren over de tijd die ligt tussen het begin van een afspraak en het afrekenmoment. Dat gaf Beks inzicht in de tijd die de kapsters aan een klant besteden, de gemiddelde overschrijding van de geplande tijd en de ontwikkeling van die beide cijfers door de maanden heen. Beks: ‘Nuttige informatie die ons direct inzicht gaf in de prestaties van onze kappers. Bijvoorbeeld of ze structureel uitlopen met hun afspraken. We leerden dat een knipbeurt 25 tot 30 minuten duurt. Ligt het afrekenmoment van een van de kappers structureel later, dan is er iets aan de hand. Zo ontdekten we patronen: sommige werknemers lukt het niet op tijd af te rekenen. Met die kappers zijn we in gesprek gegaan.’

‘De medewerkerstevredenheid is gestegen en ons ziekteverzuimpercentage is gedaald naar 2’

Jos Beks, mede-eigenaar Change Hairstyling

Meer efficiency en professionaliteit door data

De cijfers legden dat probleem bloot en maakten de oplossing mogelijk. Beks legt uit dat de oorzaak ligt in de opleiding van veel kappers. ‘Op de kappersschool leren ze showknippen: ze zijn gewend om overbodig vaak het kapsel te controleren, te föhnen en te kammen, om de klant maar het gevoel te geven dat er voldoende tijd en aandacht in het kapsel is gestoken. In ons bedrijf doen wij daar niet aan. Bij ons is goed goed genoeg. Dus trainen we nu op meer zelfverzekerdheid. Daarmee was een behoorlijke prestatieslag te maken.’


Een tevreden kapper is een tevreden klant

Met een biometrisch inkloksysteem laat Beks medewerkers met de hand op een scherm inchecken. Daar blijft het niet bij – de kappers checken in door een van drie smileys aan te tikken. ‘Dat is onze medewerkerstevredenheidsmeting. Die doen we bij binnenkomst en bij vertrek. Door de tevredenheid over langere periode te monitoren, krijgen we tijdig een beeld van hoe het gaat met onze kappers.’ Die resultaten bespreken Beks en zijn vrouw geregeld met hun team, wat de sfeer op het werk ten goede is gekomen. ‘Dat is te merken aan onze hoge klanttevredenheid.’


Business intelligence voor het mkb

Veel mkb-bedrijven bezitten dezelfde data als Beks’ bedrijf. Het verschil is dat Beks zijn statische data heeft omgezet in nieuwe datastromen die ook rechtstreekse analyse mogelijk maken. ‘Wij proberen met onze data elke dag de grafiek weer een stukje verder te trekken. Zo kun je na verloop van tijd zien of de prestaties van je onderneming verbeteren.’ Change Hairstyling gebruikt daarvoor de business intelligence software van Microsoft. ‘Daarin programmeer je eenvoudig een query, die we elke nacht laten uitvoeren, waardoor er elke ochtend gevisualiseerde cijfers klaarliggen.’


Laag ziekteverzuim

Doordat de werkprocessen van Change Hairstyling zo intensief worden gemonitord, hebben Beks en Van Loon zelfs goed zicht op de gezondheid van hun kappers. Beks: ‘Het effect is dat wij met 2 procent een zeer laag ziekteverzuim hebben. In veel kapperszaken ligt dat percentage boven de 10. De Ziektewet induiken, dat is voor veel kappers de uitweg als ze de werksfeer negatief vinden. Dat gebeurt bij ons niet. Lang voordat kappers ontevreden worden, zijn we samen al gaan kijken naar oplossingen om de werkdruk te verminderen. Door ze daarin mee te nemen, daalt het ziekteverzuim structureel. Ook dat danken we aan de digitale transformatie.’



Meer weten over
Digitale transformatie
en uw medewerkers?

Lees boeiende cases en verhalen
van onze HR-specialisten in deze special


image

Deel deze pagina via