DeGiro zet nieuwe klanten noodgedwongen in de wacht. De online broker heeft succes met zijn strategie van wereldwijd beleggen tegen lage kosten, schetst CFRO Peter Verberne.

We spreken Peter Verberne vlak voor de uitbraak van de coronacrisis in Nederland. Toen al zag DeGiro een enorme aanwas in nieuwe klanten. Maar sinds de crisis is het helemaal een gekkenhuis bij DeGiro. Vanaf medio maart willen een groeiend aantal spaarders en andere nieuwe beleggers hun geld in beweging zetten en profiteren van de gedaalde aandelenkoersen. Ze worden aangetrokken door de lage tarieven van DeGiro en de no-nonsenseaanpak van deze online broker. De nieuwe aanwas werd zo hoog dat DeGiro besloot om nieuwe klanten zelfs tijdelijk op een wachtlijst zetten. Het verhaal van DeGiro begint eind 2013 als een paar ex-werknemers van BinckBank voor zichzelf beginnen. Ze starten iets nieuws: ze manifesteren zich direct als een pan-Europese online broker voor particuliere beleggers. DeGiro biedt de mogelijkheden en tarieven van professionele beleggers ook aan particuliere beleggers. Of, zoals ze in retailland zeggen: de ‘massa-is-kassa’-strategie.

Binnen no-time bestrijkt DeGiro achttien Europese landen en snoept het een flink marktaandeel af van de traditionele grootbanken én van beleggingsconcurrenten Alex en BinckBank, die beide ook ooit begonnen als prijsvechters maar nu tot de gevestigde orde behoren. Inmiddels is DeGiro aangesloten op meer dan vijftig beurzen wereldwijd en telt het bedrijf ruim 600.000 klanten.

Hiervoor werkte u bij gevestigde partijen als ING, NN en Delta Lloyd Bank. Waarom twee jaar geleden de overstap naar deze relatieve nieuwkomer?

Peter Verberne: ‘DeGiro bood mij een andere tak van sport binnen Financial Services. Twee jaar geleden ging deze start-up over naar de fase van scale-up, met meer nadruk op risk management. Ik werkte voorheen voor overzichtelijke bedrijfsonderdelen, nu ben ik CFRO van een heel bedrijf dat bovendien snel groeit. In dit soort type organisaties kun je maximaal bijdragen. Ik voel me hier als een vis in het water.’

Peter Verberne (1974) begon zijn loopbaan bij KPMG, na een studie Technische bedrijfskunde. In 2007 werd hij Head of Business Control & Regulatory reporting bij het vastgoedbedrijf van ING. Daarna werkte hij als Chief Financial and Risk Officer bij achtereenvolgens NN, Argenta en Delta Lloyd Bank. Begin 2018 stapte Verberne over naar online broker DeGiro, waar hij sindsdien werkt als CFRO.

Met jullie handelsplatform blinken jullie uit in eenvoud. Wat is de gedachte daarachter?

‘Houd het simpel. Niet te veel toeters en bellen. Dus geen newsflashes, webinars of promo’s voor trainingen voor beleggers in de beleggingsomgeving waar de klant orders plaatst of zijn portefeuille inziet. Een klant moet snel overzicht kunnen hebben hoe zijn beleggingsportefeuille ervoor staat. Wel hebben we in de loop der jaren ons productaanbod verruimd tot een inmiddels uitgebreide waaier. Zo kan de klant een heel divers portfolio opbouwen waardoor hij zijn risico’s spreidt.’

Faciliteren jullie ook ‘shortgaan’, waarbij beleggers kunnen handelen in geleende aandelen?

’Inmiddels wel. Beleggers moeten wel eerst een kennis- en ervaringstoets doen voordat ze toegang krijgen tot de risicovollere beleggingsproducten als opties, turbo’s en andere derivaten. Waarbij wij wel zorgen dat ze bijvoorbeeld niet met een al te grote hefboom kunnen beleggen, waardoor ze immers meer risico zouden kunnen lopen.’

‘Houd het simpel,

een klant moet snel zien hoe zijn beleggingsportefeuille ervoor staat’

Adviseren jullie klanten gevraagd of ongevraagd?

‘Van oudsher heeft DeGiro een execution only-model; dit betekent dat wij als financiële partij alleen de orders voor een klant uitvoeren. De belegger opereert zelfstandig op de financiële markten en hij krijgt hierover in principe geen advies. We selecteren wel aan de poort, door het kennisniveau van de klant vooraf te testen. Wel zijn we onlangs voorzichtig gestart om binnen die kaders bredere dienstverlening aan te bieden waarbij we klanten ondersteunen in het maken van hun beleggingsbeslissingen.’

In hoeverre gebruiken jullie digitalisering om het aanbod aan de klant te verbeteren?

‘Dat is de basis van ons businessmodel. Zo hebben we hier veel gepromoveerde, veelal buitenlandse wiskundigen werken. Die kunnen zeer mathematisch programmeren en weten hoe ze algoritmes kunnen gebruiken. Onze data-scientists analyseren uitgebreid het zoekgedrag van klanten. Scrollen ze op natuurlijke wijze door een programma? Lopen ze ergens vast? Op basis van deze data-analyses kunnen we ons platform steeds verder verfijnen.’

Wat biedt digitale transformatie u specifiek, in uw rol van CFRO?

‘Heel veel. Ik beschik over dashboards waardoor ik dagelijks realtime onze resultaten kan zien. Als ik wil per land, per productcategorie et cetera. Wat betreft ons risicomanagement, dat ook onder mij valt, kunnen we niet zonder digitalisering. Als een klant bijvoorbeeld flink heeft ingezet op een bepaalde koersbeweging, maar de markt beweegt volstrekt de andere kant op, dan kan het zijn dat die klant geld moet bijstorten of zijn risicopositie dient te verkleinen; ons risicomanagement heeft namelijk een zeer conservatieve insteek, waarmee we niet alleen onszelf maar ook onze klanten beschermen. Het kan ook gebeuren dat wij een deel van de portefeuille van de klant moeten liquideren. We werken daarvoor met een geavanceerd margin-model dat we zelf hebben ontwikkeld. Zoals we bijna al onze software zelf ontwikkelen. Behalve ons boekhoudpakket van Wolters Kluwer, haha.’

Ontwikkelen jullie software zelf of koop je dat in?

‘We ontwikkelen hier het meeste zelf in huis. Alleen zeer specifieke tooling laten we door externe specialisten bouwen. Hoe klanten zich bij ons aanmelden, vergt bijvoorbeeld een specifieke aanmeld-tool. Ik weet zeker dat onze programmeurs dat zelf ook kunnen bouwen, maar dat zou relatief veel tijd vergen en is dus niet efficiënt. Dus dat besteden we dan wel uit, maar onze eigen programmeurs snappen hoe de tool werkt in het geval er aanpassingen gemaakt moeten worden.’

Van welke digitale technieken verwacht u voor DeGiro de komende jaren het meest?

‘We zetten nu bijvoorbeeld de eerste voorzichtige stappen aan de hand van blockchain-technologie. In onze wereld is het aspect veiligheid cruciaal. We onderzoeken nu of je met blockchain die veiligheid kunt verhogen c.q. de risico’s kunt verminderen. Daarnaast proberen we met AI het gedrag van onze klanten beter te begrijpen. Dat is een ongoing traject, met inachtneming van alle privacywetgeving. Op dat vlak kunnen we nog veel leren. Hoe beter wij weten wat er in onze klanten omgaat, waarom ze beleggen zoals ze beleggen, des te beter kunnen wij daarop aansluiten met ons aanbod.’

Eind vorig jaar werd bekend dat de Duitse online broker Flatex DeGiro gaat overnemen. Wat betekent dat voor jullie?

‘Flatex beschikt over een bankvergunning. DeGiro valt weliswaar gewoon onder het toezicht van de AFM en DNB en heeft een vergunning om op te treden als beleggingsonderneming, maar niet als bank. Samen met Flatex kunnen we in de toekomst makkelijker uitbreiden naar bancaire producten zoals betaalrekeningen, als we daar de tijd rijp voor achten.’

Wat zijn de voordelen van dit samengaan?

‘Onder andere dat we synergievoordelen creëren op gebied van inkoop en IT-optimalisatie. Flatex is sterk in Duitsland en Oostenrijk, wij in de rest van Europa. Zij hebben minder ervaring met lanceringen in andere landen, dus ze willen graag leren van onze ervaringen op dat vlak. We vullen elkaar mooi aan, het plan is dan ook om DeGiro en Flatex als merken naast elkaar te laten voortbestaan. Ik denk dat we samen met Flatex een mooie toekomst tegemoetgaan.’

DEGIRO

Sector

Online beleggen

Aantal klanten

ruim 600.000

Aantal medewerkers

340 fte

Waarvan in digitale domein

80 fte

Actief in aantal landen

18

Omzet 2019

€ 60 miljoen

Nettowinst 2019

€ 8,5 miljoen