Finance next level

JOHN HIJMANS, PARTNER BDO CORPORATE CLIENTS

Digitalisering: het is allang geen vraag meer óf je er als bedrijf iets mee moet. Het gaat vooral om het hóé. Want de digitale transformatie raakt inmiddels werkelijk elke functie – van de lijn tot alle ondersteunende afdelingen.

In deze uitgave focussen we specifiek op digitalisering van de Finance-functie. Die brengt immers veel veranderingen. Met als rode draad dat de klassieke taak – het vastleggen en rapporteren van financiële en andere data – dankzij digitalisering ingrijpend verandert. Het transformeert van het vastleggen van het verleden tot het voorspellen van de toekomst en het kiezen van de juiste koers. Zoals mijn collega’s David Bos en Marco Schilder het op de volgende pagina’s formuleren: ‘Finance schuift op van budgettering naar forecasting, van boekhouder naar businesspartner.’


‘Digitaliseren betekent kleur bekennen en keuzes maken’

Digitaliseren betekent kleur bekennen en keuzes maken. Dat valt niet mee, in een woud van trends, technologieën en mogelijkheden: van algoritmisering, robotisering en AI tot Big Data en machine learning. Met bovenal de vraag: wat zijn de gevolgen voor de Finance-medewerkers? Welke nieuwe competenties moeten zij aanleren, en hoe houd je ze gemotiveerd? In deze speciale BDO-uitgave leest u meer over hoe de financieel verantwoordelijken van bedrijven als KPN, Randstad, NS, Ordina en Wolters Kluwer daarmee omgaan. Hun verhalen inspireren, laten zien waar de kansen liggen, hoe je die het best pakt, kortom: hoe Finance mede aan het stuur zit. Dat stelt nieuwe eisen aan nieuwe lichtingen CFO’s, stelt Jan Kees de Jager, vertrekkend financieel topman bij KPN: ‘De CFO van de toekomst is naast finance professional ook data analytics expert.’


De verhalen op de volgende pagina’s laten ook glashelder zien hoe automatisering en robotisering de processen binnen Finance vereenvoudigen. Hoe datavisualisatie effectieve realtime monitoring mogelijk maakt. En hoe je via data-analytics besluitvorming kunt ondersteunen en gericht sturen op waardecreatie.

We schetsen u in deze scope ook onze eigen visie op, en ervaringen met digitale transformatie in Finance. Waar liggen de kansen, wat zijn de risico’s? Hoe werk je samen met de IT-afdeling? Een van onze motto’s: doe het zo compliant als nodig, en zo efficiënt als mogelijk. We laten zien wat digitalisering concreet betekent voor de belangrijkste rollen binnen Finance.


Ik hoop dat we u en uw Finance-collega’s met deze uitgave weten te inspireren om door te gaan op uw weg van digitale transformatie. Heeft u daar vragen over, of wilt u daar hulp bij? Neem dan contact met mij op via john.hijmans@bdo.nl of met een van mijn collega’s die in dit magazine aan het woord komen.


Met vriendelijke groet,


John Hijmans

Partner BDO Corporate Clients

Meer weten over Digitale Transformatie?

Kijk dan op bdo.nl/digitaletransformatie