Wolters Kluwer digitaliseert stap voor stap. Dat heeft vergaande voordelen, voor de klanten én voor de interne organisatie. Ook Finance werkt daarmee sneller, intuïtiever en slimmer. ‘We krijgen meer tijd voor de leuke, analytische kanten van het werk.’

Wolters Kluwer heeft een indrukwekkende metamorfose ondergaan. Eerst maakte de 183 jaar oude uitgever de overstap van print naar digitaal, vervolgens transformeerde hij naar aanbieder van softwareoplossingen voor advocaten, medici, accountants, juristen en andere professionals. Kwalitatief hoogwaardige vakinformatie in combinatie met geavanceerde software die de B2B-doelgroepen hard nodig hebben in hun dagelijks werk. Uit de jaarcijfers over 2018 blijkt dat zo’n 88% van Wolters Kluwers business inmiddels komt uit digitale diensten en oplossingen voor klanten, en in het verlengde daarvan voor hún klanten. Denk aan een chirurg die via zijn iPad snel de voor een operatie benodigde kennis kan toetsen, en het systeem kan vragen naar de beste behandelmethode. Of aan een softwaretool waarmee een advocaat de uitspraken van een bepaalde rechter kan analyseren met big data en daar zijn betoog op kan afstemmen. Geen wonder dat bij Wolters Kluwer inmiddels veel meer software engineers en data scientists werken dan redacteuren.


Van controleur naar businesspartner

Angelique Rooijmans leidt de afdeling Business Analysis & Control, die valt onder de corporate finance afdeling van de kennismultinational. ‘Wij analyseren al onze financiële resultaten en rapporteren daarover aan het bestuur. Hoofdlijn: hoe verhouden resultaten zich tot onze corporate strategie en doelstellingen? Waar moeten we bijsturen?’ Rooijmans was hiervoor Head of Program Management van de Global Platform Organisatie van Wolters Kluwer. ‘GPO is verantwoordelijk voor het creëren van digitale oplossingen voor bedrijfsonderdelen van Wolters Kluwer wereldwijd. Daar kijken we continu hoe we met nieuwe digitale producten in processen bij de klanten een meerwaarde tot stand kunnen brengen.’ Het is in haar ogen ook tijd om digitalisatie verder toe te passen binnen de Finance-functie van Wolters Kluwer zelf. ‘We staan op het punt de financiële functie verder te digitaliseren. Omdat we effectiever én efficiënter willen gaan werken, met focus op de klant. Dat zijn in ons geval de bedrijfsonderdelen van Wolters Kluwer wereldwijd. Hoe beter wij onze processen inregelen, en businessgerelateerde inzichten geven, hoe beter zij waarde kunnen creëren voor hun uiteindelijke klanten.’ Dat trekt Finance wel uit de comfortzone, beaamt ze. ‘Was je voorheen een controleur die alleen rapporteerde aan de CFO, nu word je veel meer een businesspartner die alle afdelingen strategisch kan adviseren. Dat vergt andere competenties.’


‘We zullen onze

eigen prognoses

aan de forecasting van de nieuwe software toetsen’

Angelique Rooijmans werkt sinds 2012 bij Wolters Kluwer. Eerst als Global Program Manager en Head of Program Management, sinds vorig jaar als Vice President Business Analysis & Control. Daarvoor werkte ze voor Shell, Philips en PwC.

Steeds beter voorspellen

Op dit moment rolt de leverancier van bedrijfssoftware intern een eigen product – CCH Tagetik – uit, vervolgt Rooijmans: ‘Dat is een softwareoplossing die op basis van de ingevoerde data, via algoritmes en self learning, tot predictive forecasting komt. Voor onze Finance-functie is dat erg interessant. Zo kunnen we op een andere manier naar onze financiële KPI’s kijken: we zullen onze eigen voorspellingen toetsen aan de forecasting van deze software, die heel overzichtelijk wordt weergegeven via dashboards. We verwachten dat deze software het gesprek tussen financiële en niet-financiële collega’s enorm verbetert. Bovendien kunnen we de financiële data makkelijker koppelen aan andere data zoals sales- of hr-data, wat de reikwijdte van Finance flink verbreedt.’


Winstgevende nieuwe producten

De digitale transformatie helpt Wolters Kluwer ook bij het ontwikkelen van winstgevende nieuwe producten en diensten. Rooijmans: ‘Zo hebben we CCHiQ ontwikkeld, een AI-tool waarmee een accountant op basis van algoritmes direct kan zien welke van zijn klanten worden geraakt door nieuwe regelgeving. En hoe hij hen daarbij kan adviseren.’

Met één druk op de knop kunnen accountants die klanten vervolgens een mail sturen die inzicht geeft in de gevolgen van een nieuwe belastingmaatregel voor die specifieke klant, en wat die klant daarmee vervolgens concreet kan doen. ‘Dat waarderen accountants enorm, want ze kunnen hun honderden klanten niet allemaal zelf proactief benaderen. Voor sommigen van hen telt nog een ander voordeel: zij vinden het wat lastig hun diensten persoonlijk te “verkopen”, en zien CCHiQ echt als een uitkomst.’

‘Finance kan de collega’s nu helpen met markttrends en

rake voorspellingen’

Sneller, intuïtiever en slimmer

Gaat de digitale transformatie Rooijmans snel genoeg? ‘We zijn een bedrijf met een historie, met processen en systemen met een lange geschiedenis. Die kun je niet zomaar omgooien. Dus gaan we stap voor stap vooruit. Bovendien moet je je medewerkers daarin meenemen. De jonge generatie is opgegroeid in een digitale wereld, die krijg je snel mee. Maar niet voor alle medewerkers, mijzelf incluis, is “digitaal” vanzelfsprekend.’ De voordelen van digitalisering wakkeren het enthousiasme echter vanzelf aan, merkt zij: ‘Door de nieuwe software hoeven we data niet meer meerdere keren in te voeren, maar gaat het werk veel sneller, intuïtiever en slimmer. Door die efficiency krijg je meer tijd voor de leuke, meer analytische kanten van het werk, voor trends en vooruitkijken. Een hele vooruitgang.’



Wolters Kluwer

Sector: Informatiesector | Aantal medewerkers: 18.600 in 180 landen | Waarvan in finance: Een paar honderd | Omzet 2018: € 4,3 miljard | Nettowinst 2018: € 650 miljoen

Lees meer inspirerende cases in onze special DE DIGITALE CFO

De CFO's van toonaangevende corporates als KPN, NS, Ordina, Randstad, en Wolters Kluwer vertellen hoe zij elk op hun eigen unieke manier succesvol transformeren. En u leest u hoe u met de integrale aanpak van BDO de kansen van Digitale Finance Transformatie optimaal kunt benutten.

image