Randstad investeert in digitalisering om klanten en kandidaten meer gemak, snelheid en transparantie te kunnen bieden. Waarbij de menselijke maat blijft tellen. Finance evolueert mee, door de lokale collega’s in het buitenland te ontzorgen en realtime inzicht te geven in de relevante data en KPI’s.

Het is 1960 als een nog jonge Frits Goldschmeding zijn eerste secretaresse op pad stuurt. Ze wordt ‘uitgezonden’. Economie-student Goldschmeding was in zijn afstudeeronderzoek tot de conclusie gekomen dat Nederland rijp was voor uitzendwerk. Dat bleek een briljant inzicht van de oprichter van Randstad. Want ga maar na: nu, bijna zestig jaar later, is het concern 's werelds grootste uitzendorganisatie. Met 38.000 werknemers, verspreid over meer dan 4800 kantoren in 39 landen, heeft Randstad wereldwijd een slordige 750.000 uitzendkrachten aan het werk. Digitaal innoveren is voor een dergelijk grote multinational cruciaal. En dat geldt zeker voor de finance functie, vertellen CFO Henry Schirmer en zijn rechterhand Jorge Vazquez, binnen Randstad verantwoordelijk voor Group Control & Strategy.


Hoe belangrijk is digitale transformatie voor Randstad?

Henry Schirmer: ‘Die is essentieel. Het is onze opdracht om voor de bedrijven die bij ons klant zijn, de allerbeste kandidaten te vinden. Om dat goed te kunnen doen, investeren we in digitale transformatie om klanten en kandidaten meer gemak, snelheid en transparantie te kunnen bieden. We automatiseren bijvoorbeeld administratieve taken van intercedenten. Zo stellen we hen zo goed mogelijk in staat om de beste match te vinden tussen klant en kandidaat. Vandaag de dag willen zowel klanten als kandidaten ons op elk moment van de dag kunnen bereiken, ongeacht via welk kanaal of vanaf welke plek. Dus we werken multichannel, waar mogelijk digitaal. We digitaliseren steeds verder, onder de noemer Tech & Touch. Al gebruiken we steeds meer geavanceerde technologie, werving en selectie blijft wel mensenwerk. Vandaar die “Touch”. Je wilt als kandidaat en werkgever elkaar toch echt in de ogen kijken.’

Industrial engineer Henry Schirmer (54) is sinds 2018 CFO van Randstad. Hiervoor werkte de Duitser onder andere bij een Brits private equity-huis en bij Unilever, onder andere als CFO Europa en CFO Noord-Amerika.

De Portugese econoom Jorge Vazquez (43) werd twee jaar geleden Managing Director Group Control & Strategy van Randstad. Tot dan leidde hij Randstad in Brazilië. Daarvoor had hij leidinggevende functies bij TNT Post en Spring Global Mail.

Dus hoe vergaand julie ook digitaliseren, menselijk contact blijft waardevol?

Jorge Vazquez: ‘Zeker, persoonlijk contact is en blijft onmisbaar. Hoe meer tijd we kunnen vrijmaken voor persoonlijke begeleiding, hoe eerder we resultaat bereiken. Inzet van slimme technologie kan ons helpen dat doel te bereiken. Het Randstad-concept van Tech & Touch leidde ons naar een nieuwe externe merkpositionering, genaamd “Human Forward”. Deze propositie geeft aan dat wij technologie zodanig willen inzetten dat we zowel onze interne medewerkers als de kandidaten die we uitzenden, het best mogelijke loopbaanpad kunnen bieden. Waar onze klanten vervolgens profijt van hebben.’


Kunt u voorbeelden noemen van de slimme, digitale technologie die jullie inzetten?

Vazquez: ‘Door data slim aan elkaar te koppelen, kunnen we bedrijven veel informatie verschaffen over de arbeidsmarkt. En we kunnen bedrijven en kandidaten gerichter adviseren en verder helpen. Bijvoorbeeld met een app waarmee kandidaten onze intercedenten met één druk op de knop kunnen aangeven wat hun beschikbaarheid is voor verschillende functies. Of de mogelijkheid dat kandidaten ons online referenties aanleveren en onze systemen dat automatisch checken. Daarnaast hebben we een app waarmee mensen altijd bij ons terechtkunnen, en een online systeem waarmee bedrijven direct inzage hebben in hun personeelsbestand. Met datagestuurde inzichten identificeren we sneller carrièremogelijkheden voor kandidaten. We richten werk efficiënter in om zo meer tijd te creëren voor het onderhouden van persoonlijk contact. Dat is de essentie van Human Forward.’


‘We zien het als

onze kerntaak

om de collega’s
in de landen
zo veel mogelijk
te ontzorgen’

Henry Schirmer

Wat betekent de digitale omslag van Randstad voor de Finance functie?

Schirmer: ‘We hebben een vrij platte organisatie, waarbij het gros van onze medewerkers lokaal actief is. In hun eigen land, en in hun eigen markt. We hebben lokaal dan ook sterke Finance-afdelingen, waarvan de CFO’s aan mij rapporteren. Maar de strategie en het beleid van Finance stippelen we hier uit op ons hoofdkantoor in Amsterdam; naast concernbrede taken die we hebben op gebied van zaken als governance, fiscaliteiten en treasury. Daarnaast leiden wij uiteraard onze digitale transformatie, waarbij we het als onze kerntaak zien om de collega’s in de landen zo veel mogelijk te ontzorgen. Omdat wij vanuit het hoofdkantoor wereldwijd het overzicht hebben, over landen en silo’s heen, kunnen wij logischerwijs veel meer waarnemen dan onze collega’s in de landen.’

Vazquez: ‘Daarbij helpen we ze door niet meer achteraf, zoals vroeger, de maandafsluiting op te maken, maar ze realtime inzicht te geven in tal van data en KPI’s. Waarbij ze zelf ook heel makkelijk toegang hebben tot de voor hen meest relevante data. De overgang van een statische wereld met daarin vaste tijdsperiodes dat je je cijfers rapporteert, naar een realtime wereld waarin alles heel fluïde in elkaar overloopt, is best groot. Finance kijkt nog wel in de achteruitkijkspiegel, maar dat gaat snel en grotendeels geautomatiseerd. We kijken nu, door slim te werken met bijvoorbeeld algoritmes, vooral naar de toekomst. En hoe we daar het best op kunnen anticiperen.’


Kun je deze nieuwe rol vergelijken met die van de kapitein op de brug van een schip?

Vazquez: ‘Ja. En om die metafoor door te trekken, we kunnen ons schip nu slim tussen de ijsbergen door navigeren, waar we vroeger alleen konden melden dat we afgelopen maand een goede reis hadden.’

Schirmer: ‘En het prettige vind ik: technologie maakt niet alleen minder fouten dan de mens, maar oordeelt ook objectiever, namelijk puur op basis van data. Wij mensen worden nou eenmaal vaak beïnvloed door onze eigen ambities. En dat kan onze blik op de toekomst nog weleens vertroebelen.’


Als de collega’s in de business zo makkelijk toegang hebben tot de data, wat is dan nog de toegevoegde waarde van Finance?

Schirmer: ‘We houden ze niet alleen maar een spiegel voor, maar adviseren en komen met relevante oplossingen. Vergelijk ons met het navigatiesysteem in je auto, dat meldt dat je over twintig minuten een file inrijdt, en hoe je nu het best kan omrijden. We waren data poor, we zijn data rich, we gaan toe naar een situatie van data intelligent.’


Hoe komt Randstad aan de vereiste kennis die je nodig hebt om niet alleen digitaal te transformeren, maar daarin ook voorop te lopen?

Vazquez: ‘Op drie manieren. Ten eerste door te stimuleren dat medewerkers lokaal innoveren. Daarnaast zijn we druk met ons Digital Lab waarmee we projecten op gebied van innovatie, liefst schaalbaar, aanjagen. En ten derde investeren we via ons eigen Innovation Fund in start-ups die actief zijn in HR tech. En daarmee in onze eigen kennis van digitale mogelijkheden. Op dit moment staat de teller op zeventien deelnemingen. Een voorbeeld? We investeren in het bedrijf Crunchr, dat zich bezighoudt met people analytics, met tools waarmee bedrijven beter inzicht krijgen in hun menselijk kapitaal. Crunchr werkt aan een cloudoplossing, waarmee de gebruiker kan werken met een SaaS platform voor HR-rapportages en het analyseren van personeelsbestanden. Voor ons heel interessant. Het gebruik van people analytics staat binnen onze sector nog in de kinderschoenen, maar de toepassingen zijn veelbelovend.’

‘Met datagestuurde inzichten

identificeren
we sneller

carrièremogelijkheden voor kandidaten’

Jorge Vazquez

Gaan jullie volgend jaar groots vieren dat Randstad zestig jaar bestaat?

Schirmer: ‘Haha, nee hoor. Dat zullen we hooguit heel bescheiden doen. In de wereld van nu draait het immers niet om schaal, om wie de allergrootste is, maar om snelheid en wendbaarheid. Als je je voortdurend realiseert hoe groot Randstad wel niet is, kan dat makkelijk leiden tot zelfgenoegzaamheid. Tot tevreden achterover leunen. Daarom willen we ons vooral realiseren dat we in wezen bestaan uit heel veel kleine units, die snel kunnen reageren op de wensen van de markt. Het gaat in ons vak immers om de menselijke maat.’


Randstad

Sector: Uitzendbranche | Aantal medewerkers: Circa 38.000 | Waarvan in finance: ca. 4% | Aantal gedetacheerden: ca. 750.000 | Omzet 2018: € 23,8 miljard | Nettowinst 2018: € 691 miljoen

Lees meer inspirerende cases in onze special DE DIGITALE CFO

De CFO's van toonaangevende corporates als KPN, NS, Ordina, Randstad, en Wolters Kluwer vertellen hoe zij elk op hun eigen unieke manier succesvol transformeren. En u leest hoe u met de integrale aanpak van BDO de kansen van Digitale Finance Transformatie optimaal kunt benutten.

image