DE MOOISTE KANSEN LIGGEN OM DE HOEK!

Beste ondernemer – we hebben goed nieuws: er liggen grote en mooie businesskansen in het verschiet. Niet ver weg of in de toekomst. Maar nu en straks, en vlak om de hoek!

Want (social) media doen soms geloven dat je multinationaal, wereldberoemd en buitenaards briljant moet zijn om succesvol te mogen heten. Maar intussen gebeurt het echte ondernemen gewoon in de regio. Bij bedrijven zoals dat van u en van ons. Nuchter. Energiek. Creatief. En met een menselijke maat.


Bij BDO staren we ons niet blind op spectaculaire beursgangen en rockstar entrepreneurs. Wij zijn fanatiek voorvechter van ondernemerschap op élk niveau - nationaal en internationaal, regionaal, lokaal en zelfs hyperlocal.


‘Wij geloven in

de kracht van

ondernemerschap –

ook regionaal

en hyperlocal’


En kansen? Die zijn er volop, ook in uw regio! Dat verzinnen wij niet zelf; dat vertellen onafhankelijke experts die de economie goed kennen. Zoals de insiders in het interview dat u zo gaat lezen. Hopelijk helpt en inspireert hun verhaal u. En geeft het u nieuwe ideeën waarmee u gericht aan de slag kunt.


Als u wilt sparren, mag u me altijd mailen. Goede zaken!


Roger Bastiaens, hoofdredacteur

roger.bastiaens@bdo.nl



Het volgende interview is afkomstig uit het BDO ondernemersmagazine ‘Anders’ editie 2019-02.

AMSTERDAM

EN DE NIEUWE

GOUDEN EEUW

De Amsterdamse economie is booming. Volgens directeur
Paul Riemens van RAI Amsterdam maakt de hoofdstad gouden tijden door. Hotspot Amsterdam werkt als een magneet op binnen- en buitenlandse bedrijven. Met BDO-partner Pascal Belfroid duikt hij in de kansen van het internationale powerhouse dat Mokum heet.

Sinds 1961, toen het huidige RAI-gebouw werd opgeleverd, bevindt het beurs- en congrescentrum van Amsterdam zich midden in de zuidelijke stadswijk van de hoofdstad. Midden tussen de woningen, midden in het bruisende stadsleven. Voor CEO Paul Riemens is dat logisch, omdat de historie van de RAI met de stad is verweven. Doet de stad Amsterdam – de economie, het toerisme, kortom: het merk – het goed in de wereld, dan trekt het congrescentrum bezoekers aan. En de stad doet het goed, stelt Riemens, die de huidige tijd een ‘nieuwe Gouden Eeuw’ voor de stad noemt. Kansen te over, concludeert hij. Samen met BDO-partner Pascal Belfroid verkent hij de perspectieven.


1. EEN GOUDEN EEUW IN KENNISWERK

Riemens: “Amsterdam maakt een derde Gouden Eeuw door. Het barst hier van het ondernemerschap. Het eigenzinnige dat de stad al eeuwen kenmerkt, is de basis van de innovatie hier. De kennis, het educatieve niveau van de stad en zijn inwoners, is de drijvende kracht achter de economie van de stad. Dit wordt versterkt door de goede infrastructuur, de veiligheid en de uitstekende voorzieningen. Dat alles trekt veel kenniswerkers aan. Die aantrekkingskracht laat de stad verder gedijen.”

Belfroid: “Het succes van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in de Gouden Eeuw was dat het open grenzen had en vrijheid bood aan vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden, uit Spanje en Portugal en uit Frankrijk.
De huidige aantrekkingskracht van Amsterdam is een parallel met de Gouden Eeuw. De populariteit van Amsterdam onder kenniswerkers uit allerlei landen creëert grote kansen voor ondernemers. Veel bedrijven – uit de omgeving, maar ook uit het buitenland – vestigen zich in de stad, omdat ze medewerkers met een hoog kennisniveau nodig hebben. Mijn buren bijvoorbeeld komen uit Roemenië, zijn hoogopgeleid en werken bij Booking.com. Dergelijke nieuwe inwoners van de stad kom ik steeds vaker tegen. Een groeiend aantal van onze collega’s zijn ook uit alle hoeken van de wereld aangetrokken, uit Amerika, Zuid-Afrika, de Filipijnen. Ze pikken de cultuur snel op en passen zich soepel aan de zakelijke mores aan. De stad heeft zich de afgelopen tien jaar in rap tempo ontwikkeld tot een internationale metropool.”


‘AMSTERDAM IS
EEN SUPERSTERK
LABEL. HOE KUN
JE DAT INZETTEN
VOOR JE
ONDERNEMING?’

PAUL RIEMENS


PASCAL BELFROID (47) is partner en praktijkleider Audit & Assurance bij BDO Midden-West. Vanuit kantoor Amstelveen werkt hij vooral voor en met bedrijven in de consumenten- & maakindustrie en de zakelijke dienstverlening.

PAUL RIEMENS (57) is CEO van RAI Amsterdam. Hij is opgeleid tot wiskundige en heeft een loopbaan in de luchtvaart achter de rug. In 2016 trad hij toe tot de directie van RAI Amsterdam.

2. CLUSTERING DATACENTERS STIMULEERT DIGITALISERING

Riemens: “Met inmiddels 35 grote datacenters in en rond Amsterdam is de stad een online spil van wereldbelang. Dan tel ik nog niet eens het enorme datacenter van Microsoft mee, dat afgelopen jaren in Middenmeer is verrezen. In het kielzog daarvan volgen meer tech-giganten; volgens geruchten zou ook Amazon.com zich nabij Medemblik willen vestigen. Dat is een teken van de potentie van Noord-Holland als internetknooppunt. De datacenters versterken de Amsterdamse Zuidas als financieel centrum. Die ontwikkeling van de datamarkt stimuleert de aantrekkingskracht van de stad.”

Belfroid: “De disruptieve kracht van het internet heeft een enorme impact op de bedrijven die hier zijn gevestigd. Die worden kennisintensiever, digitaler. De digitalisering is hier voelbaar, ook in de financiële sector en de creatieve industrie. Traditionelere midden- en kleinbedrijven hebben eveneens baat bij de internationale ontwikkelingen in Amsterdam. Ik ken bijvoorbeeld een bedrijf in de buurt van Amsterdam dat stroomgeneratoren produceert en verkoopt. Dat profiteert rechtstreeks van de vestiging van datacenters die overal oppoppen, want die kunnen niet zonder noodstroomvoorzieningen. Dat maakt dat ze zich in die doelgroep hebben gespecialiseerd. Datacenters vormen nu het grootste deel van hun portefeuille."


3. EPICENTRUM IN FARMA EN LIFE SCIENCES

Riemens: “Dat het Europees Medicijnenagentschap EMA zich dit jaar in Amsterdam vestigt, geeft het merk Amsterdam een nieuwe dimensie. Die farmawaakhond is een hoogkwalitatief instituut. Dat trekt allerhande nieuwe partijen naar de stad.”

Belfroid: “Zo heeft de farmaceut Sanofi zijn kantoor verhuisd naar nabij het Universitair Medisch Centrum. Ook het Amerikaanse FDA, de federale farmatoezichthouder, opent dit jaar in Amsterdam. En dit jaar verhuist Novartis zijn Arnhemse kantoor naar de Bijlmer. Het trekt ook nieuwe medicijnfabrikanten aan die niet eerder in Nederland gevestigd waren: de Amerikaanse Kite Pharma en Alnylam en het Britse Norgine.”

Riemens: “De stad werkt als een magneet op de hotspots in de verre omgeving. In Amsterdam liggen kansen in life sciences en zelfs in agrifood; Wageningen zie ik in toenemende mate als een integraal onderdeel van de metropool Amsterdam. Want als Nederland een expositie zou zijn van onze agritech-expertise – en daarin vormen we met Wageningen en het Westland de wereldtop – dan is het niet gek om Amsterdam daarvan als het uithangbord te zien, ook al heeft deze stad op zichzelf niet zo veel met agrifood te maken. Als ik ondernemer was, zou ik kijken hoe ik het supersterke label Amsterdam zou kunnen inzetten voor mijn onderneming.”


‘DE POPULARITEIT
VAN DE REGIO ONDER
KENNISWERKERS
CREËERT GROTE
KANSEN VOOR
ONDERNEMERS’

PASCAL BELFROID


4. HET MERK AMSTERDAM OVERSTIJGT NEDERLAND

Riemens: “Amsterdam is als merk veel krachtiger dan het merk Nederland. Als wij een pitch doen in het buitenland, stel ik onszelf voor als het congres- en beurscentrum van de stadsmetropool Amsterdam. Pas daarna komt ter sprake dat wij in Nederland liggen. RAI Amsterdam is dan ook veel minder een landelijke ontmoetingsplaats dan bijvoorbeeld de Jaarbeurs en Ahoy. Amsterdam is namelijk twintig keer bekender dan Nederland. Ons bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een internationale speler in een business-to-businessmarkt. De markt voor beurzen en congressen is internationaal en onze positie heeft alles te maken met wat Amsterdam de wereld te bieden heeft. Van medische expertise tot een financieel en zakelijk centrum.”

Belfroid: “Amsterdam kan niet op alles tegelijk inzetten. Ik denk dat wij met onze krachtige economische activiteit en onze hoge levenskwaliteit iets voor hebben op andere hubs, maar met Silicon Valley concurreren kan natuurlijk niet. Maar goed ook, want in onze niches liggen de kansen.”

Riemens: “Ja, waar vind je een westerse stad die hoog scoort op alle variabelen die ertoe doen? We maken geen uitschieters, maar alles is hier goed geregeld: de veiligheid is groot, het onderwijs is uitstekend, de bereikbaarheid is goed, wonen is er in vergelijking met andere hubs betaalbaar en comfortabel. We zijn geen Silicon Valley, maar we hebben tegelijk ook niet de problemen van Silicon Valley.”


5. DE NIEUWE ECONOMIE VAN DE BUURT

Belfroid: “De regio doet veel om het vestigingsklimaat van de stad en de omgeving aantrekkelijker te maken. Men speelt in op de actuele behoefte van bedrijven, door bijvoorbeeld wonen en werken in nieuwe wijken te faciliteren. Daar bloeien vanzelf creatieve kleine start-ups op – bedrijven die op hun werklocatie behoefte hebben aan fysiek contact met klanten die nabij gevestigd zijn. In de randgebieden van de stad ontstaat zo een klimaat van creativiteit en innovatie. Zie bijvoorbeeld de nieuwbouw rond de Bijlmerbajes en de nieuwbouwprojecten in Amsterdam-Noord.”

Riemens: “In de RAI zien we het bij elkaar brengen van community’s ook als onze rol. Overal waar ondernemers elkaar fysiek ontmoeten, ontstaan nieuwe producten, diensten en markten. Onze hallen hebben van buiten wel iets weg van een bastion, maar om ons heen is overal stadsleven. We zitten er middenin, dus willen we een bedrijf worden dat meervoudig waarde genereert: niet alleen voor de bezoekers van een beurs of congres, maar ook voor bewoners, studenten en andere bezoekers. In de komende jaren willen we opengaan richting de stad. Dit betekent dat de logistiek anders moet. Door dit anders te organiseren komt er ruimte vrij die we inzetten om het leefklimaat te verbeteren.”


6. DE TOEKOMST: MINDER VERKEER, MEER BUSINESS

Riemens: “Dat alles vraagt om een andere kijk op de vervoersstromen van de toekomst. Er zijn mooie mogelijkheden: denk aan een nieuw logistiek systeem, met magazijnen buiten de stad, van waaruit de bevoorrading met elektrische voertuigen plaatsvindt. Dat elimineert de grote hoeveelheid vrachtwagenbewegingen in Amsterdam. En dat maakt de weg vrij voor een veel aantrekkelijker stad.”

Belfroid: “Slimme mobiliteit zal de leefbaarheid van de stad steeds meer vergroten. De wijken van de stad worden levendiger. Er komen meer voorzieningen, scholen en restaurants. Dat vraagt om veel nieuwe ondernemers.”

Riemens: “De bereikbaarheid van de stad is al buitengewoon goed. In negen minuten reis je vanaf Schiphol naar de Zuidas. Nog eens acht minuten later sta je op het Rokin. Dat creëert enorme kansen voor ondernemers. Ga maar na: in Moskou kost het je drie uur om vanuit het centrum bij het vliegveld te komen. De tijd die je kunt besparen door in Amsterdam gevestigd te zijn is enorm. En er zijn nog voldoende kansen om de stad te verdichten en nog groener te maken. De beschikbare ruimte is relatief klein, maar in de hoogte liggen ontzettend veel mogelijkheden.”


GROEIKERN

Bevolking 15-74 jaar

2014 2015 2016 2017 2018

645.205 655.383 667.486 677.857 687.164

GROOTSTE STAD

Amsterdam was op 1 januari 2018 met 854.316 inwoners de grootste stad van Nederland.

DOCKING STATION

De haven van Amsterdam ontving in 2017 in totaal 4.823 zeeschepen, die 50,6 miljoen ton goederen losten en 30,7 miljoen ton goederen laadden.

LUCHTHUB

In 2018 telde Amsterdam Airport Schiphol 514.625 vluchtbewegingen en 71 miljoen passagiers – goed voor een positie als elfde drukste luchthaven van de wereld.

Doorpraten over nieuwe inzichten en kansen in uw markt?

Neem contact op met Pascal Belfroid

Lees verder in

ondernemersmagazine

Anders

ANDERS bevat interviews en artikelen met
ondernemers en deskundigen, vakinhoudelijke

informatie met praktische tips, en een kijkje
achter de schermen via boeiende businesscases.